ARTICLE
235
a7dd9fc592e2630f9e1865d0ab3bd79b
Tillbaka (UPD: 2014-05-28 15:49:40)

ATT ARBETA MED SINNENA


Synen, hörseln, smaken, doften och känseln.
Dessa fem sinnen har man att jobba med i butiken. Hur gör man då för att använda dem på bästa sätt?
Det funderar jag mycket över när jag ska rita en butik eller bygga upp en exponering i butiken eller skyltfönstret.
Det skiljer så klart på butiker vilken eller vilka av sinnena som påverkas mest. I ett bageri är doften den mest framträdande av sinnena, men även smaken (om man har smakprov framme på disken) och synen.
I en butik som säljer såväl musik som CD-spelare eller TV-apparater strömmar det ofta ut musik ut butikens högtalare och man får en alldeles speciell känsla beroende på vilken typ av musik som spelas. Här är det hörseln som triggas igång.

Det sinne som kan sammanfatta de övriga fyra och som är det sinne som gör att kunden kommer tillbaka till butiken är närbesläktad med känseln. Och då menar jag inte den direkta känseln i när man känner på kvaliteten på en handduk eller ytan på en bordsskiva.
Nej, det är den "känsla" som uppstår när jag kommer in i en specifik butik, som gör att jag minns butiken som en positiv upplevelse. (den positiva upplevelsen kan bestå i ett tilltalande sortiment, inspirerande exponeringar, en serviceinriktad och trevlig personal). Och det är DEN känslan jag måste hitta genom sortiment, inredning, exponering m.m.

Olika butiker ger olika känsla, och tilltalar därför olika kunder.
När jag går in på matvaru-butiken får jag en känsla, inredningsbutiken en annan.
Matvarubutiken går jag in i fastän jag kanske inte har någon större lust (oftast inte, om jag ska vara ärlig) medan jag aldrig besöker en skobutik om jag inte har någon lust.
Detta funderar jag mycket på när jag nu sitter och skissar på en butik. Inte någon lätt uppgift men ändå så otroligt viktig.

Det är egentligen samma sak som ett hem.
När jag kommer hem till vissa av mina vänner är känslan välkomnande, hemtrevligt och inbott.
Medan känslan hos någon annan aldrig får dessa ord att dyka upp i mitt huvud när jag tänker på deras hem. Det spelar ingen roll hur länge de har bott i lägenheten eller huset så känns det aldrig inbott, även om de hälsar mig varmt välkommen så är känslan i hemmet ändå inte densamma som deras varma mottagande. Något fattas...

I butiksvärlden kallas det koncept!
Det är en konst att hitta rätt och en underbar känsla när man har gjort det!!




Posten senast uppdaterad 28 maj 2014 kl. 15:49

51