ARTICLE
223
15b58b4592bb7408ce202a5d2c7e05bf
Tillbaka (UPD: 2014-05-28 15:59:12)

BUTIKSPROJEKT I HALLSTAHAMMAR


Under våren har jag jobbat med ett EU-baserat projekt med syfte att stärka handeln i Hallstahammars Kommun. Projektet pågår hela året och vi har till dags dato hunnit med en hel del...

Vid tre tillfällen har vi kört kvällspass på tre timmar med teori. Då det har varit lite olika typer av verksamheter som deltar i projektet så har vi haft lite olika vinkling på de olika kvällarna. Första kvällen var det butiker, andra kvällen deltog frisörer och caféer och den tredje kvällen var det ortens stora handelsträdgård som hade en egen kväll. Under teorin gick vi igenom det grundläggande vad gäller butiksexponering och butiksplanering. Alla kvällar var mycket uppskattade och det var ett stort engagemang i de olika grupperna!!

Del två i utbildningen bestod i butiksbesök med konsultation eller praktiskt arbete ute i butiken/verksamheten. Då olika butiker hade olika många timmar tilldelade, var det lite olika vad som kunde genomföras på den tilldelade tiden.

När det så var dags för butiksbesöket tittade vi på hur butikens ytor var utnyttjade, hur inredningen användes och hur man upplevde att kunden gick genom butiken, det s k kundvarvet.
Vi tittade på "svåra ytor" såsom hörn eller ytor som p g a pelare blir mer svårjobbade.
Varje butik/verksamhet fick individuella tips och idéer på hur just de skulle kunna jobba med dessa ytor och på så sätt  förbättra sina möjligheter att skapa inspirerande butiksmiljöer som ger köplust. Allt med den inredning som fanns i butiken! Alla var oerhört taggade och det var mycket inspirerande och roliga dagar med full fart från start tills dess att det var dags att gå hem.
Vart efter butikerna haft sin praktiska dag gjorde man också besök hos sina grannar och kollegor för att se förändringen hos dem. Riktigt roligt!!!

Igår, ca tre månader efter projektets uppstart, besökte jag några av butikerna i Hallsta för att se hur de jobbat vidare på det vi påbörjade i samband med det praktiska arbetet och också ta tempen på om man upplevde att det skett några förändringar i försäljningen.
Det var en riktig energiboost!! Genomgående upplevdes det som en otroligt stor skillnad på alla butiker!!

Hos Hallsta Zoo-Center upplevde man att kunderna nu hittar varor de inte sett förut och hos Bokhandeln i Hallsta var kommentarerna "Vad mycket nya varor ni har tagit in!!!"

Hos butiken "Sköna Drömmar/Hälsohörnan" hade man en gång som ledde ut mot ett centrum med andra butiker. Här hade man svårt att få kunden att stanna och se varorna. Man kunde t om fråga efter de produkter man nyss hade passerat.
Vi flyttade in de produkter som fanns på den här ytan, i butiken och gjorde istället ett par grupper med exponeringar.
Ett friskt vågat grepp! Det är alltid lite pirrigt att flytta på varor och istället göra en stor "skyltning", och inte alltid så populärt att föreslå. Hur mycket säljer den? Försvarar den sin yta?
Viktigt att veta är dock att varorna som varit placerade här fick en ny plats i butiken och alltså inte togs bort ur butiken.

När jag kom till butiken möttes jag av två stora exponeringar i entrén och fick veta att det blivit en riktig succé!!!
Entrén som tidigare känts "död" och svår att arbeta med var nu en riktigt bra försäljningsyta, trots att vi plockat bort en hel varugrupp från ytan. Kunderna som passerade den här vägen in till butiken stannade nu och tittade på skyltningarna.
Riktigt roligt!!!!

Stilmarks dam- & herrmode upplevde även de att butiken var mer lättarbetad och att det var enklare för kunden att hitta i butiken.

Efter sommaren fortsätter projektet med ytterligare butiksbesök hos de verksamheter som ännu inte fått sin besök.
Följ med och läs rapporterna från Hallsta-projektet! Då även med lite fler bilder...








Posten senast uppdaterad 28 maj 2014 kl. 15:59

51