ARTICLE
237
bf635fb4bc3b5abcd41fa9829a4d5cc2
Tillbaka (UPD: 2014-05-28 15:57:55)

BUTIKSSKYLTAR

   

I helgen gjorde jag en shoppingrunda i några olika butiker, för att få en liten försmak av hösten och kanske också hitta något av det allra första som kommit in och få förnya min garderob eller mitt hem med.
Min shopping-rutt var nästan helt och hållet förlagd till små butiker med sitt eget, unika sortiment.
Här kan man hitta det som de stora kedjorna inte har, tillverkat av designers som inte producerar i så stora volymer och det därmed inte är så många som har samma vara.
Massor av vackra, annorlunda, udda och kluriga produkter i en kul mix.

Vad som slog mig när jag gick ut och in genom butikerna var kommunikationen.
Nästan alla butiker jag besökte saknade nästan helt skyltar!!! (Och faktiskt en del även prismärkning på varorna...)
Efter att ha varit in i några butiker och fått fråga vad varan kostade, eller att den som vid mitt besök jobbade i butiken upplyste mig om att "-Det där är alldeles nytt för hösten" när jag tittade på någon vara, glömde jag till slut nästan helt bort att titta på varorna utan fokuserade istället på hur butikerna använde skyltar - om de hade några skyltar. Eller hur de skyltar såg ut som man använde.

Och det var en blandad kompott...
Allt från handskrivna lappar på hålade 80 grams kopieringspapper som tejpats fast på hyllkanter eller direkt på väggen till färgade kartongark egenhändigt dekorerade med blommor och andra krusiduller.
I trottoarpratare utanför butiken satt neonfärgade affischer textade med spretiga bokstäver då man använt en alldeles för smal penna i relation till storlek på bokstäverna.
Genomgående är skyltar och miljömaterial inte något som man, som butiksägare, lägger särskilt mycket vikt vid.

Det är mycket synd, eftersom det utgör en stor del av butikens helhetskänsla.
Att man uppfattas som proffsig och trovärdig i sin verksamhet, hänger ihop med just en sån här detalj.
Och att det stämmer med den övriga kommunikationen i butiken.
Man kanske har en snygg butiksinredning, man har med all säkerhet en ordentlig kassa-apparat kopplad till ett kassasystem, man marknadsför sig med en hemsida som man vill ska se proffsig ut, man har påsar med butikens logga på o s v. Och man kanske har ett sortiment i segmentet något högre prisbild.
Men...när det kommer till skyltar är det inte så noga.
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser detta fenomen.
Och när jag pratar om skyltar och priskommunikation på mina utbildningar är alla rörande överens om hur viktigt det är med skyltar och att de ser proffsiga ut.
Att man dömer butiken redan utanför utifrån hur skylten som sitter i fönstret eller i trottoarprataren ser ut, håller alla med om. Här läggs ribban för hur butiken uppfattas av kunden, och kanske t o m om man väljer att gå in eller inte. Det är helt enkelt ett konkurrensmedel!
Många butiksägare säger sig gärna vilja satsa på skyltar i butiken, men de vet inte var de ska beställa eller har varit i kontakt med ett tryckeri vilket de tycker har varit för kostsamt.

Detta gör mig riktigt frustrerad!
Under augusti månad kommer jag att öppna upp en skyltbank på min hemsida www.dekko.se/skyltar. Här ska finnas ett urval av de mest gångbara skyltarna under kategorier såsom: ERBJUDANDEN, REA, NYÖPPNING, PRISSÄNKT, NYHETER m.m.
Det är färdiga skyltar i formaten A4, A3, 50x70 cm eller 30x70 cm (vepa). Man klickar fram beställningsblanketten som finns på hemsidan och fyller i typ av skylt, format, väljer färg på text och bakgrund och slutligen antal skyltar. Komplettera med kontaktuppgifter och skicka iväg!

Under rubriken SÄSONG hittar man skyltar som är användbara inför aktuell säsong, t ex höst, jul, alla hjärtans dag m.m. Lite olika format och utföranden. Dessa skyltar byts ut allt efter säsongerna växlar.

Kategorin SPECIALSKYLTAR kommer att ha ett antal exempel på skyltar som kanske är för just en specifik bransch eller butik. Det kan vara en meny för ett café eller en restaurang, en bakgrundsbild avsedd för skyltfönstret eller inne i butiken eller en informationsskylt om t ex "Så här behandlar man ett trägolv".  Skylten skräddarsys för varje enskild butik.
Förutom text eller bild finns också möjlighet att få sin logotype med på alla skyltar.

Nu kan man ha proffsiga skyltar i sin butik även om man inte har tillgång till en reklambyrå!

 

 

Posten senast uppdaterad 28 maj 2014 kl. 15:57

51