ARTICLE
305
c6850c245578dbbdf024f63158e40d11
Tillbaka

INSPIRATIONS/INFORMATIONSDAG

    
   
Som företagare är jag medlem i Unionen och får därigenom en tidning som heter "Driva Eget". En tidning med mycket matnyttigt. Dels praktiska saker som jag som företagare har nytta av att veta (men som kanske inte alltid är så kul att hålla reda på) men också föredrag och kurser som jag har möjlighet att gå på.

I början på denna vecka hade man "Driva Eget-dagen" i Stockholm. Från 13.00-17.00 höll olika föreläsare kortare föredrag om olika ämnen.

Den första ut var Karin af Klintberg. Hon är producent och står bl a bakom "Historieätarna" och "Trevligt Folk" ( filmen om de somaliska ungdomarna i Borlänge som anmäler sig till Bandy-VM och börjar träna inför detta). Hennes budskap var hur man som föreläsare/föredragshållare lägger upp sitt föredrag för att få bästa effekt. Något som används hela tiden inom filmen.

Vad man t ex fick veta var att om man först har något som lockar till skratt är och sedan efter det lägger in en sekvens som är sorglig, är man som åskådare/tittare mycket mer öppen för att in det sorgliga eller allvarliga. Hade man gjort tvärt om och tagit det sorgliga först, hade det glada/uppsluppna närmast känts oförskämt. Att sitta och skratta när man nyss fått veta något allvarligt eller rentav sorgligt.
Mycket intressant och tänkvärt när man förmedlar allt från information till medarbetar eller kunder.

Den sista föreläsaren var Paolo Roberto. Här behövs väl ingen vidare presentation, de flesta känner igen honom och har alldeles säkert många olika bilder av honom. Det hade i alla fall jag...
På Nyhetsmorgon ser man honom laga mat lite då och då. Där uppfattar jag honom som ganska gapig och lätt hysterisk, så därför hade jag inte några större förväntningar på hans föredrag.

Men det blev en riktigt positiv upplevelse!
Han berättade hela sin historia om hur han växte upp i ungdomsgäng som drog omkring på stan. Många turer med kickboxning och boxning i olika klasser och nivåer.
Men genomgående var budskapet att inte vara rädd att testa (även om det för honom gjorde arthan vid något tillfälle ställde upp på en Boxningsmatch och blev slagen sönder och samman helt och hållet och inte ens mindes hur han kom ut i omklädningsrummet). "Ett misslyckande är en del av processen"...nåja, det kan ju bli en ganska dyrköpt historia om man helt kastar sig ut.

Idag driver han 13 olika företag och är kokboksförfattare och föreläsare. Så budskapet till oss företagare som lyssande var att inte vara ärad för att försöka och att misslyckas och försöka igen.

I pausen var det lite mingel och man träffar då andra företagare.
Jag pratade med en kvinna som jobbade som konslut med miljökontroll för företag. Ganska långt från "min" bransch, men det blev ett ganska intressant samtal...
Hon undrade vad jag jobbade med och när jag berättade det så blev hon genast intresserad.
Det som satte sig fast i mitt minne efter vårt samtal var en ska hon sa:
-"Det är ju sant, i vissa butiker kan man stå innanför entré-dörrarna och kolla ut över butiken och tänka, här finns det inget för mig."

Det är precis det här jobbet handlar om!! Att få kunden att INTE känna så. att skapa en anledning till att få henne eller honom att gå in i butiken, bli nyfiken på vad som finns, att gå runt i butiken och botanisera och...utan att ens ha märkt det plötsligt ha gått runt i hela butiken!
Och såklart helst också hittat något de vill köpa.

Den här dagen blev en inspiration på ett sätt som jag kanske inte riktigt tänkt mig från början.
Dagen efter satte jag direkt igång med att förnya och förbättra mitt innehåll i mina kurser, nu hade jag ju en "expert" som uttalat sig om hur viktigt det är att bli inspirerad i butiken.

I kursen "En säljande butik" lär jag ut hur man gör just det - skapar en säljande och inspirerande butiksmiljö. Hur man planerar butiken med de varugrupper som man har, (för planering är just det som är det viktigaste hur trist det än låter) hur man möblerar butiken med den inredning man har och till slut, hur man skapar inspirerande exponeringar med sina produkter. Det är det som är hemligheten bakom en säljande butik!

Posten senast uppdaterad 15 okt 2016 kl. 21:42

51