ARTICLE
316
5d36c45fae6d9928054c3f96d0d08cdf
Tillbaka (UPD: 2016-11-08 12:23:50)

NU ÄR DET JUL IGEN...

Om ett par veckor ( på vissa ställen ännu tidigare) är det dags för den årliga julmarknaden med skyltsöndag. Den enda dag på året som man "ska" gå ut och titta på alla skyltfönster och hitta den perfekta julklappen.

För butikerna är detta finalen på året och stora delar av hela årets försäljning sker på dessa få veckor. Med detta i medvetandet är det en bra idé att i god tid planera sina skyltfönster och även butikens ytor.
Är det någon gång som det verkligen lönar sig att satsa lite extra så är det nu!

Här kommer 4 punkter på hur du lyckas med julförsäljningen!

1. PLANERA
Börja med att planera hur julen ska se ut i just din butik.
På vilka ytor ska de produkter som du tänker sälja till julen, exponeras? 
Hur ska dessa ytor dekoreras?
Hur ska övriga ytor i butiken exponeras för att skapa den rätta julkänslan i butiken ( d v s ska du även ha paket, julgranar eller girlanger i butiken för att förstärka julkänslan)
Har du skyltfönster ska såklart även detta andas jul och gärna ha samma tema som du har inne i butiken.

2. BUDGETERA
Precis som du lägger en budget för dina inköp av produkter till butiken ska du avsätta en budget för exponeringen. Inte bara för julen såklart, utan för hela året.
Julen är dock den "aktivitet/kampanj" som är den allra största och genomsyrar hela butiken.
Vilket tema ska du ha för "din" jul? Är det något som du kan använda sedan föregående år och sedan "addera" något nytt för i år?
Det här bör ju göra ganska tidigt. Direkt efter semestern är lagom för att beställa materialet som du behöver. Det är annars risk att det tar slut och du gör dessa "panikinköp" i sista sekunden som egentligen aldrig blir bra. Och som i slutänden kostar mer...

3. INSPIRERA
Det du vill göra är att inspirera dina kunder att köpa julklapparna i din butik.
Genom att jobba med ett tema på julen blir det både enklare och tydligare,
Du känner den målgrupp du riktar dig mot och vet vad den gillar. Är det den traditionella svenska julen med rött/grönt, är det den amerikanska julen med granar som dignar av glittriga kulor smällkarameller, ljusslingor och girlanger så att det inte finns en enda gren över när du klätt den klart eller är det en "design-jul" med avskalade och enkla exponeringar. Kanske bara belysning i granen och vita, enkla paket med strikta röda snören.
Vad du än väljer för din jul ska det genomsyras från skyltfönstret in i hela butiken.
Överdriv gärna men på rätt sätt!

4. EXPONERA
Nu är det dags att exponera!
Avsatt ytor i butiken ska exponera med julmaterialet du skaffat och det ska fyllas med produkter likt ett enda stort smörgåsbord.
När butiken är klar är det dags att göra skyltfönstret klart inför skyltsöndagen.
Om du vill kan du såklart täcka för fönstret. Det skapar lite extra intresse och nyfikenhet.
Här är det viktigt att du har samma tema som inne i butiken så att man som kund känner igen sig när man kommer in.
Tänk på att det är med skyltfönster du ska inspirera kunden att vilja komma in och köpa de varor som de sett skyltfönstret.
Sist men inte minst ska du ha prisskyltar i fönstret/fönstren. Det ska det alltid vara men under den här perioden är det extra viktigt. Det kan avgöra ett köp!

Lycka till med din jul!

Posten senast uppdaterad 8 nov 2016 kl. 12:23

51