ARTICLE
220
f97d0279c609e0efe164c695952dd89a
Tillbaka

REA,REA,REA


Nu är årets sommar REA i full gång!
Vår- & sommar produkter som ska bort innan det är dags att fylla ytorna med höstens första nyheter.
Det är en trist period i butiksvärlden. Svårt att få butiken att se snygg och inspirerande ut då det ofta är bara enstaka produkter kvar av varje sort.
Främst är det konfektions-branschen stora REA-period men även andra branscher hakar på och passar på att rensa ut vårens produkter. Men alla vill ju samma sak....sälja!!!!
Det viktigaste att tänka på i samband med REAn är att det ska vara lätt för kunden att handla och lätt att jobba med produkterna under den här perioden. Inte sällan är det ett rivande och slitande där förpackningar öppnas och varor hamnar på golvet. Positivt att varorna säljs men samtidigt tråkigt då varorna riskerar att förlora i värde. Det är därför oerhört viktigt att ta sig en funderare på hur varje vara kan exponeras på bästa sätt för att kunna säljas. Kriterierna är att det ska gå lätt att få upp volymer, se inbjudande ut samtidigt som det inte ska krävas så mycket underhåll. Ingen lätt uppgift!!
Olika produkter kräver olika typer av hantering (även under icke REA-perioder) men nu är det extra viktigt att jobba med exponeringen.

Några tips i samband med REAn...
Jobba med varorna på det sådant sätt så att det är enkelt att hänga/lägga/ställa tillbaka varan så att det ser inbjudande ut för nästa kund. Utnyttja inredningen.
Störta produkter som går att störta. På podier kan volymer travas upp om varan är förpackad i kartong.
Ett ställ där det går att hänga större mängder med varor på är att föredra framför t ex vikta plagg på ett bord.
Varan får absolut inte tappa i värde för att priset är nedsatt!!

Var tydlig med budskapet! Jobba med skyltmaterial!
Skyltar med REA över de ytor där REAn är placerad i butiken. Det minskar risken avsevärt att kunden tror att ej nedsatta varor är med på REAn.
Var konsekvent och använd samma typ av skylt från skyltfönster eller gatupratare in till butiken där REAn är placerad.
Lämpliga format på skyltar är 50x70 för skyltfönster, trottoarpratare och hängande i taket över REA-ytor i butiken. Komplettera sedan med mindre skyltar, gärna A4-format, på ställ eller bord. På de mindre skyltarna kan du då plocka fram en specifik vara som ett prisexempel, ett från-pris eller ett enhetspris på de produkter som finns på just den ytan.
På skyltfönstret kan även en banderoll vara ett bra sätt att marknadsföra REAn. Det är ofta ganska svårt att hitta produkter att skylta med under REA-perioden och om man vill skylta med REA-varor är det viktigt att tänka på att det finns ordentligt kvar av den produkten inne i butiken. Med ett högt kundtryck under REAn kan det också vara svårt att hinna med att serva kunden och hämta varor ur skylten.
Banderollen sätter du på insidan av skyltfönstret så att hela fönstret täcks för. Släck ned och plocka ur fönstret!

Skyltar är ofta något man kastar efter att de använts.
REA skyltar kan dock vara en god idé att kosta på lite grand, och istället spara och plocka fram i samband med REAn. Det blir kostnadseffektivt men också en tydligare kommunikation till kunden. När skyltarna kommer upp känner kunden igen dem och vet vad det handlar om.
Skapa din egen layout på skylten (färg, typsnitt m.m) och låt den genomsyra butiken från skyltfönster/trottoarpratare/skyltram på fasad in i hela butiken. Det ser proffsigt och ut och ger större genomslagskraft!

Skyltarna kan du såklart beställa av mig!
Gå in på "skyltar" på hemsidan och titta i skyltbanken om det är någon skylt du tycker passar dig, eller gör en helt egen layout (kanske med din logotype). Skyltarna kommer till dig med posten efter några dagar!

Lycka till med REAn!!

Posten senast uppdaterad 1 jul 2013 kl. 21:09

51