Online-kurser

De här kurserna ger de grundläggande kunskaperna inom butiksplanering, varupresentation och exponering. Från planering, möblering och exponering till hur man effektivt skapar den bästa kundupplevelsen i den fysiska butiken.

Kurser

Kompetensutveckling är en viktig komponent för alla som är ute i arbetslivet. Jag har tagit fram kurser inom Visual Merchandising men skräddarsyr även kurserna efter kundens behov. Här får du lära dig grunderna för hur du skapar de bästa kundupplevelserna för både butik och skyltfönster. 

Visual Merchandising – 1 dag

Vi går igenom hur du skapar den bästa försäljningsplattformen. Från hur sortimentet placeras och hur butiken möbleras för att utnyttja ytan på bästa sätt till hur produkterna presenteras beroende på vad som ska kommuniceras och till vem.

Kursen består av en teoretisk del och en praktisk del och är branschneutral men kan anpassas efter specifik bransch vid önskemål.

• Grunderna i butiksplanering
• Sortiment och avdelningsplacering
• Butikens olika ytor
• Kundens väg genom butiken
• Att arbeta med kampanjer
• Exponeringsmetoder
• Inspiration 

Skyltfönster – 1 dag

Du har 3 sekunder på dig att fånga betraktarens uppmärksamhet! Skyltfönstret är butikens viktigaste kanal som är aktiv dygnet runt – året runt. I den här kursen får du de grundläggande kunskaperna i skyltfönster-teknik. Kursen består av en teoretisk del där vi går igenom hur du skapar inspirerande och säljande skyltfönster från idéprocess med budskap och varumärke i fokus till det färdiga skyltfönstret. I den praktiska delen jobbar vi i workshops med enklare kompositioner. Den praktiska delen avslutas med analys och reflektion av dagens workshop samt inspirationsbilder från olika butiker.

• Grunderna i skyltfönster-exponering
• Komposition – utnyttja ytan och placera produkter
• Ljussättning
• Workshop
• Analys & inspiration 

Snabbtextning

Skyltar är en stor del av kommunikationen i en butik. Det ger en personlig känsla och blir en snygg detalj i butiksupplevelsen. Snabbtextning är en teknik som ofta används av restauranger och caféer för att snabbt och enkelt skapa proffsiga skyltar med ett enhetligt utseende men fungerar även på andra verksamheter.På den här kursen lär du dig skapa skyltar med snygga layouter och säljande texter. Varje deltagare får ett eget ”text-kit” med pennor att ta med sig hem.

• Pennor, teknik & grunderna i textning
• Alfabetet, siffrorna
• Skriva löpande text och skyltar
• Workshop – övningsuppgifter

Kursmaterial:
• 6 st textpennor (olika bredd och kulör)
• Papper att öva på
• Textpapper för övningsuppgifter
• Kursdokumentation 

E-learning

En jämn kompetensnivå på alla medarbetare är ett konkurrensmedel och stärker verksamhetens position på marknaden.

E-learning är ett både tids- och kostnadseffektivt sätt att utbilda befintliga medarbetare och löpande utbilda nyanställda. Utbildningen kan ske på arbetet eller utanför arbetet, i den takt som passar för individen och kursmaterialet hålls aktuellt genom att frekvent uppdateras.

Teori varvas med praktiska arbetsuppgifter och kunskapstester kopplas till den egna verksamheten. Efter utbildningen får kursdeltagarna ett kursintyg.

Kursens innehåll, upplägg och det visuella utseendet på materialet anpassas utifrån era behov och önskemål. Vi börjar med ett förutsättningslöst möte där vi går igenom allt det praktiska. Utifrån detta tar jag fram ett förslag på innehåll, upplägg, kostnad samt en tidsplan för projektet.

Så här tar vi fram din utbildning:
• Ett första möte där vi går igenom ert syfte och mål med utbildningen. Omfattning och innehåll.
• Tidsplan
• Ett första förslag på innehåll och upplägg presenteras
• Justeringar och presentation av upplägg, kostnader
• Utbildningsmaterial färdigställs och presenteras
• Återkoppling, utvärdering 

Föredrag

Ska ditt företag ha ett event eller en kick-off? Är ni en handelsförening som vill inpirera era medlemsföretag eller är du mässarrangör och söker föredrags-hållare som kan inspirera och engagera besökarna?

Målgrupps-anpassade föredrag inom retail. T ex köpbeteende, den fysiska butiken i en digital värld, trender eller hur man skapar hållbara kundrelationer med relationsmarknadsföring. Eller så har du egna önskemål om tema.

Föredraget genomförs online eller fysiskt.